Published 2008-01-15, originally published at old blog

Jeg har på ymse vis fått hånd på samtlige utgivelser av Clubfanatix-serien, 94 i tallet. For å gi et anslag på kvaliteten, nøyer jeg med å si at serien har blitt gitt ut i løpet av 2 år (2006-2007). Beslutningen om å anskaffe denne serien ser jeg nå på som ren galskap, øyeblikket må ha vært tilsløret av sterkere narkotiske stoffer. Jeg erindrer idéen om at “jo, noe bra må jo være gjemt i dette her!”… så feil kan man altså ta. Men med dette materialet som grunnlag har jeg fått en idé om hva nordisk dance innebærer. Det slo meg i det jeg hørte et knippe av sangene representert på disse skivene. Og jeg advarer: du gjentar eksperimentet på eget ansvar!

For det har seg slik at min spilleliste spilles på måfå, eller shuffle som det heter i iTunes. Med et etterhvert ganske så stort bibliotek betyr det en del skipping av sanger, siden mye ikke er min smak, og vel, mye er rett og slett dritt. Hvorfor ikke fjerne det, spør du? Vel, jeg er lat, og jeg liker å ha mye musikk. Men iallefall, i denne shuffle-moden ble Tobbe og Gabbe – Sommaren (Flowtex B-B-Booty Radio Edit) satt i gang. Selv om jeg var dypt konsentrert i mitt nyeste programmeringsprosjekt, ble jeg brått revet ut og satt på pinebenken. Jeg satte raskt på neste sang, men i det jeg gjorde det fikk jeg en idé. La oss se hvor mange nordiske dance-sanger som finnes, og se om det ligger noen underliggende kjennetegn i sangene.

O gru…

Det viste seg å bli en del sanger. Jeg ga meg etter å ha hørt kort på 42 av dem. Mer klarte jeg ikke. Jeg pleier å være stolt av min til tider ganske store toleranse, men etter å ha hørt Russetunes – Daskeladden 07 måtte jeg gi meg. Jeg skal ikke pryde meg med noe kjenner-stempel (ok, kanskje gal om noe), men dette er det som må til for å lage en nordisk sang:

  • Voicebox is King! Alle utenom en av sangene brukte stemme-effekter på en eller annen måte. Stemmevrengning er veldig kult.
  • Unngå å la refrengene bestå av mer enn La-la-la. Du kan si så mye kult og rått du vil, men blir det mer enn la-la-la, evt. en stemmeforvrenging av det midt i, så blir sangen fort veldig avansert.
  • Et unntak til punktet ovenfor: Har du lagd en remix av en kjent sang, f.eks. svenske versjonen av Santa Claus Is Coming to Town, så er det greit å repetere den til du dør. Og da mener jeg ikke det som metafor.
  • Piano er veldig fint instrument. Åh, så fin lyd. For all del, bruk det i sangene dine, det gjør ikke vondt å høre den ensformige rytmen din over dette herlige refrenget, som, for all del, ikke må overgå en 10 sekunder i lengde. Har du funnet noe som funker, kjør det om og om igjen.
  • Det er ekstra kult når du klarer å få inn et uvanlig instrument i sangen din, f.eks. fele. Det gjør ikke noe om det som spilles avviker totalt fra det sangen ellers har gått i. Krydder er bra.
  • Sex er et godt tema å ta opp i sangen. Kjærlighet, sommer, nå-skal-vi-ut-på-byen og til og med jul er også fine (velbrukte) temaer, men ikke legg skjul på at disse temaene er der bare til for sexen. Om du kan få en dame som synger om det (som i Sommarpojkarna – Lilla Hjärtat (ja vill sa gärna ha sex med dig)), så har du en garantert hit!
  • Og sist, men ikke minst, det som tross alt gjør en dance-sang til en nordisk dance-sang: ha en norsk, dansk eller svensk tekst til sangen. Av de 42 sangene jeg hørte, var det 5 med norsk tekst, 2 med dansk tekst (som begge var samme sang, bare forskjellig versjon; forøvrig het sangen Jeg går i seng med min lærer… de danskene altså) og resten var svenske. Så svensk er altså det sikreste valget. Nødrim er ikke noe problem, men norske sanger er smart å slutte på >ei<, altså meg, deg, eller lei. På svensk er det lett å slutte med >en<. Krogen, fogen, etc…

For å gi en smakebit av det virkelige magiske som ligger i disse tekstene, tar jeg utdrag fra Jim & Stian – Dagen Derpå (Eurodance Promo Cut):

Har du våknet med en jente, som du ikke vet hvem er?
Var hun feit og bleik som snøen når hun lå der uten klær x2

Du reiser deg opp, med rufsette hår.
Og tenkte, hva var det jeg gjorde igår?????
da-da-da da-da-da-daagen derpå

Du husker ikke hva som har hendt
Du har bare minner fra en flaske med dårlig hjemmebrent
Det er kjipt å våkne opp dagen derpå
Å kjenne lukten av en jente som ikke vil gå

Og sånn går den vel et par-tre ganger.

Vel, på tide å finne på noe bedre å gjøre…

Written by Arne Hassel